Sponsors

Dorien Schriks van Transport service Brabant uit Schaijk.

Website

Ank Klis van Reclamebureau studio2d in vorm uit Kaatsheuvel.

Website

Computerbedrijf en webdesign Best IT Solution! uit Groningen.

Website

Maarten Obbens, Sociatief

Sociatief

Sport en beweging

In vroegere tijden, waren mensen heel de dag in beweging. Men ging op jacht, men bewerkte het land, alles wat men deed, daar kwam beweging aan te pas.

Later was het nog steeds dat men tijdens het werk, in beweging moest zijn. Er waren niet veel apparaten, denk alleen al aan de wasmachine, en alles moest met de hand.

Op de dag van vandaag, heeft de mens veel zittend werk en apparaten hebben ons leven overgenomen. Wasmachines, drogers, heftrucks, dorsmachines teveel om op te noemen.

De beweging mist het lichaam en zo stijgen de kansen op hart- en vaatziektes, diabetes, kanker, depressies teveel om op te noemen. Mensen hebben veel zittend werk en komen per dag niet aan de gezonde beweging toe.

Verder is het wetenschappelijk bewezen dat lichaam en geest met elkaar “communiceren”. Als het lichaam niet goed functioneert, dan raakt de geest ook belast en andersom.

Daarom is sport en beweging zeker zo belangrijk als men ziektes heeft. Als bijvoorbeeld reuma in het spel is, kan verantwoord bewegen de spieren sterker maken, zodat de gewrichten ontlast worden. Deze zijn vaak al belast door de reuma.

De beweging die in Villa Welkom mogelijk is, is zo divers dat er voor ieders interesse wel wat te vinden is.
In de toekomst is er een fitness ruimte aanwezig met diverse apparaten, om daarop in beweging te zijn. Verder kunt u hand en spandiensten verrichten in de tuin als u van tuinieren houdt, onderhoud is altijd iets dat in de planning blijft. Natuurlijk alleen als u dat wilt en aankunt.

Wandelen, fietsen, langlaufen en rodelen zijn slechts een paar voorbeelden wat er in de omgeving aan beweging mogelijk is. Routes, adressen e.d. liggen in Villa Welkom bij de receptie. Advies kunt u daar ook inwinnen over wat bij u lichamelijke- en geestelijke conditie van dat moment past.

Zoals beschreven in de levenservaring van Jos, heeft hij er baat bij gehad om 3 ochtenden in de week op de sportschool te zijn. Door ervaring heeft hij ondervonden dat de crosstrainer en gewichten tillen, zijn lichamelijke conditie dusdanig verbeterd heeft, dat de pijn en vermoeidheid draagbaar is.

In het begin kon Jos niet langer dan 1 min op de crosstrainer staan, maar dit is na 8 jaar uitgebouwd tot 35 minuten. Voordat hij gewichten gaat tillen, neemt hij een pauze in het zwembad, whirlpool of sauna.

Andere apparaten heeft hij ook uitgeprobeerd, maar deze bezorgde hem meer last, dan dat ze goed deden. Dit was onder andere het roeiapparaat,  spinnen op de fiets en  loopband waren te belastend.

Dit is voor iedereen natuurlijk anders en men kan dit het beste zelf onderzoeken door het uit te proberen en daarna goed naar het lichaam te luisteren.

In het algemeen wordt aangehouden dat we 10.000 stappen per dag moeten maken. Een half uur per dag in de buitenlucht zijn, ongeacht het weer. Hoe men dit bereikt is niet belangrijk, als men maar beweegt. Alles in een tempo dat men aankan en langzaam opbouwen, zodat het lichaam niet overbelast raakt.